Jaarstukken 2019

Thema's

Een zorgzame en veilige gemeente

x € 1.000

Begroting voor wijziging

Begroting na  wijziging

Rekening

Verschil

Lasten

Een zorgzame en veilige gemeente

Crisisbeheersing en brandweer

-1.738

-1.739

-1.726

13

Openbare orde en veiligheid

-657

-846

-793

53

Samenkracht en burgerparticipatie

-3.783

-3.691

-3.305

386

Wijkteams

-3.091

-3.109

-2.779

330

Inkomensregelingen

-8.820

-8.615

-8.598

17

Begeleide participatie

-4.567

-4.681

-4.679

2

Arbeidsparticipatie

-846

-1.079

-942

137

Maatwerkvoorzieningen (WMO)

-708

-709

-1.403

-694

Maatwerkdienstverlening 18+

-4.913

-5.928

-6.661

-733

Maatwerkdienstverlening 18-

-6.390

-6.376

-8.187

-1.812

Geëscaleerde zorg 18+

-38

-38

-37

2

Geëscaleerde zorg 18-

-655

-605

-704

-98

Volksgezondheid

-535

-553

-558

-5

Totale Lasten

-36.740

-37.969

-40.371

-2.403

Baten

Een zorgzame en veilige gemeente

Crisisbeheersing en brandweer

0

0

28

28

Openbare orde en veiligheid

69

47

64

17

Samenkracht en burgerparticipatie

6

6

1

-5

Inkomensregelingen

6.550

6.207

6.301

94

Maatwerkdienstverlening 18+

534

534

138

-396

Totale Baten

7.159

6.795

6.533

-262

Saldo van lasten en baten

-29.582

-31.174

-33.838

-2.664

Toevoegingen aan reserves

0

-140

-140

0

Onttrekkingen aan reserves

105

876

876

0

Totaal thema

-29.477

-30.438

-33.102

-2.664

Lokaal jeugd

voordeel
€ 125.000

De budgetten voor matchmentor en steunouder waren dubbel opgenomen. Deze stonden op de post jeugd lokaal en de post subsidie welzijnswerk.
Door splitsing van de inkoopregio in twee subregio’s is het budget 21 voor de jeugd niet volledig gebruikt.

Jeugd- en jongerencoaches

voordeel
€ 211.000

In 2019 is de subsidie aan de LEV tussentijds verminderd. Een gezins- en jongerencoach had een andere baan. Er is besloten om geen nieuwe gezins- en jongerencoach via LEV te werven, maar dit via de gemeente te laten lopen.

Huisvestingssubsidie vrijwilligersorganisatie

voordeel
€ 77.000

De subsidie voor de huisvesting is in 2019 minder ingezet doordat er geen sprake was van huur die gecompenseerd diende te worden.

Mantelzorgwaardering

voordeel
€ 117.000

Voor mantelzorgwaardering is in 2019 een voordeel ontstaan. Bij de Kaderbrief 2019 is het budget verhoogd. Het aantal mensen dat in de tweede helft van het jaar een beroep deed op deze regeling was echter lager dan de berekeningen in de eerste helft van het jaar voorspelden.

Inkomensregelingen

voordeel
€ 112.000

De kosten voor bijzondere bijstand waren lager dan begroot. Door een daling van de aantallen aanvragen voor bijzondere bijstand dalen de kosten. Hier staat een nadeel tegenover op de kosten voor de individuele inkomenstoeslag en de kosten voor de Collectieve aanvullende verzekering. Verder is een voordeel te melden op de kosten van de kwijtschelding van de lokale belastingen. Er is geen sprake van achterstanden in de uitvoering.

Arbeidsparticipatie

voordeel
€ 135.000

In de GR Senzer is afgesproken dat de ontvangen BUIG-middelen, integratie-uitkering Participatiewet en de algemene (uitvoerings)kosten worden doorbetaald aan Senzer. Voor de uitvoeringskosten geldt het "trap-op trap-af" beginsel. Door afname van het aantal bijstandsgerechtigden zijn de uitvoeringskosten afgenomen. Dit is een incidenteel voordeel voor 2019.

Lokale zorginitiatieven   

nadeel
€ 32.000

Er is sprake van eenmalige overschrijding die veroorzaakt wordt door de samenloop van grote projecten die in 2019 zijn gestart. Dat betreft de Proeftuin Deurne, het project Wonen en zorg en Automaatje.

Wijkteams   

voordeel
€ 77.000

In 2019 ontstaat een eenmalig voordeel door de inhuur van personeel te stoppen en dit in te zetten voor formatie binnen de wijkteams.

Cliëntondersteuning

voordeel
€ 57.000

Een deel van de onderschrijding bestaat uit de koplopergelden die Deurne voor dit doel van de minister van VWS heeft ontvangen. Het voorstel is dit bedrag op te nemen als resultaatbestemming en voor cliëntondersteuning in te zetten voor de nog lopende koplopertrajecten. Dat betreft de inzet van de erfbetreders en verlenging van de pilot met de overbruggingscoach Wmo/Wlz.

Maatwerkdienstverlening 18+   

nadeel
€ 605.000

Door de invoering van het Wmo abonnementstarief is het aantal actieve voorzieningen (en hiermee de kosten) fors gestegen. Het aantal voorzieningen huishoudelijke ondersteuning is in 2019 ongeveer met 26% gestegen. Het aantal voorzieningen begeleiding is in 2019 ongeveer met 15% gestegen.
Een kostenstijging voor huishoudelijke ondersteuning is te verklaren vanwege:

  • het betalen van de verplichte reële kostprijs aan de aanbieders;
  • de aanzuigende werking van het abonnementstarief (zonder hiervoor gecompenseerd te worden).

Begeleiding Zorg in Natura

nadeel
€ 245.000

We zien een toename van de aanvragen begeleiding ZIN. Een verschuiving van PGB naar ZIN is daarin heel aannemelijk.

Begeleiding PGB   

voordeel
€ 136.000

Aanhoudende daling van de aanvragen geeft een voordeel.

Uitvoeringskosten Wmo

nadeel
€ 87.000     

Het nadeel op de uitvoeringskosten is ontstaan door het afnemen van extra uren bij BIZOB voor het sociaal domein.

Maatwerkvoorzieningen   

nadeel
€ 694.000

Een toename in het aantal hulpmiddelen en eenmalige grote woningaanpassing leiden tot een overschrijding in 2019. Ook hier geldt dat de invoering van het abonnementstarief een aanzuigende werking heeft op de aanvraag van hulpmiddelen.

Geëscaleerde zorg 18-

nadeel
€ 98.000

In 2019 was duidelijk dat het budget Veilig Thuis niet toereikend was. In de begroting Veilig Thuis van 2019 was nog geen rekening gehouden met de extra wettelijke taken en intensivering van de inzet. Regionaal is besloten het budget voor Veilig Thuis te verhogen.

Jeugdzorgplus   

nadeel
€ 712.000

Het aantal kinderen met jeugdzorgplus is gestegen ten opzichte van 2018. Deze kinderen komen oorspronkelijk niet uit Deurne. Vanwege het huidige woonplaatsbeginsel is Deurne verantwoordelijk voor kinderen met een voogdijmaatregel die in een instelling in Deurne (Bijzonder Jeugdwerk/Vreekwijk) verblijven. Verwachting is dat Deurne in 2020 aanspraak kan maken op de compensatieregeling voogdij/18+ voor 2019. Het nieuwe woonplaatsbeginsel, waarbij de gemeente waar de cliënt oorspronkelijk vandaan komt de kosten betaalt, is door het Rijk uitgesteld tot 1 januari 2022.

Specialistische zorg   

nadeel
€ 617.000

De specialistische zorg is landelijk ingekochte zorg voor de zeer complexe casussen. Het aantal kinderen dat hier gebruik van heeft gemaakt in 2019 is gestegen.

Jeugd B-variant    

nadeel
€ 320.000

De TAJ/B-variantafspraken voor 2019 zijn gebaseerd op de aantallen 2017. Deze lagen voor Deurne hoger dan de aantallen 2018. De B-variantafspraken zijn pas eind 2018 regionaal tot stand gekomen. De lokale begroting was toen al vastgesteld.

Crisisbeheersing en brandweer

voordeel
€ 28.000

Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost heeft in 2019 het jaarresultaat 2018 van
€ 28.000 terugbetaald.

Deze pagina is gebouwd op 07/08/2020 11:04:30 met de export van 07/08/2020 11:00:38