x € 1.000 | Begroting voor wijziging | Begroting na wijziging | Rekening | Verschil |
Lasten | ||||
Een zorgzame en veilige gemeente | ||||
Crisisbeheersing en brandweer | -1.738 | -1.739 | -1.726 | 13 |
Openbare orde en veiligheid | -657 | -846 | -793 | 53 |
Samenkracht en burgerparticipatie | -3.783 | -3.691 | -3.305 | 386 |
Wijkteams | -3.091 | -3.109 | -2.779 | 330 |
Inkomensregelingen | -8.820 | -8.615 | -8.598 | 17 |
Begeleide participatie | -4.567 | -4.681 | -4.679 | 2 |
Arbeidsparticipatie | -846 | -1.079 | -942 | 137 |
Maatwerkvoorzieningen (WMO) | -708 | -709 | -1.403 | -694 |
Maatwerkdienstverlening 18+ | -4.913 | -5.928 | -6.661 | -733 |
Maatwerkdienstverlening 18- | -6.390 | -6.376 | -8.187 | -1.812 |
Geëscaleerde zorg 18+ | -38 | -38 | -37 | 2 |
Geëscaleerde zorg 18- | -655 | -605 | -704 | -98 |
Volksgezondheid | -535 | -553 | -558 | -5 |
Totale Lasten | -36.740 | -37.969 | -40.371 | -2.403 |
Baten | ||||
Een zorgzame en veilige gemeente | ||||
Crisisbeheersing en brandweer | 0 | 0 | 28 | 28 |
Openbare orde en veiligheid | 69 | 47 | 64 | 17 |
Samenkracht en burgerparticipatie | 6 | 6 | 1 | -5 |
Inkomensregelingen | 6.550 | 6.207 | 6.301 | 94 |
Maatwerkdienstverlening 18+ | 534 | 534 | 138 | -396 |
Totale Baten | 7.159 | 6.795 | 6.533 | -262 |
Saldo van lasten en baten | -29.582 | -31.174 | -33.838 | -2.664 |
Toevoegingen aan reserves | 0 | -140 | -140 | 0 |
Onttrekkingen aan reserves | 105 | 876 | 876 | 0 |
Totaal thema | -29.477 | -30.438 | -33.102 | -2.664 |
Lokaal jeugd | voordeel |
De budgetten voor matchmentor en steunouder waren dubbel opgenomen. Deze stonden op de post jeugd lokaal en de post subsidie welzijnswerk. |
Jeugd- en jongerencoaches | voordeel |
In 2019 is de subsidie aan de LEV tussentijds verminderd. Een gezins- en jongerencoach had een andere baan. Er is besloten om geen nieuwe gezins- en jongerencoach via LEV te werven, maar dit via de gemeente te laten lopen. |
Huisvestingssubsidie vrijwilligersorganisatie | voordeel |
De subsidie voor de huisvesting is in 2019 minder ingezet doordat er geen sprake was van huur die gecompenseerd diende te worden. |
Mantelzorgwaardering | voordeel |
Voor mantelzorgwaardering is in 2019 een voordeel ontstaan. Bij de Kaderbrief 2019 is het budget verhoogd. Het aantal mensen dat in de tweede helft van het jaar een beroep deed op deze regeling was echter lager dan de berekeningen in de eerste helft van het jaar voorspelden. |
Inkomensregelingen | voordeel |
De kosten voor bijzondere bijstand waren lager dan begroot. Door een daling van de aantallen aanvragen voor bijzondere bijstand dalen de kosten. Hier staat een nadeel tegenover op de kosten voor de individuele inkomenstoeslag en de kosten voor de Collectieve aanvullende verzekering. Verder is een voordeel te melden op de kosten van de kwijtschelding van de lokale belastingen. Er is geen sprake van achterstanden in de uitvoering. |
Arbeidsparticipatie | voordeel |
In de GR Senzer is afgesproken dat de ontvangen BUIG-middelen, integratie-uitkering Participatiewet en de algemene (uitvoerings)kosten worden doorbetaald aan Senzer. Voor de uitvoeringskosten geldt het "trap-op trap-af" beginsel. Door afname van het aantal bijstandsgerechtigden zijn de uitvoeringskosten afgenomen. Dit is een incidenteel voordeel voor 2019. |
Lokale zorginitiatieven | nadeel |
Er is sprake van eenmalige overschrijding die veroorzaakt wordt door de samenloop van grote projecten die in 2019 zijn gestart. Dat betreft de Proeftuin Deurne, het project Wonen en zorg en Automaatje. |
Wijkteams | voordeel |
In 2019 ontstaat een eenmalig voordeel door de inhuur van personeel te stoppen en dit in te zetten voor formatie binnen de wijkteams. |
Cliëntondersteuning | voordeel |
Een deel van de onderschrijding bestaat uit de koplopergelden die Deurne voor dit doel van de minister van VWS heeft ontvangen. Het voorstel is dit bedrag op te nemen als resultaatbestemming en voor cliëntondersteuning in te zetten voor de nog lopende koplopertrajecten. Dat betreft de inzet van de erfbetreders en verlenging van de pilot met de overbruggingscoach Wmo/Wlz. |
Maatwerkdienstverlening 18+ | nadeel |
Door de invoering van het Wmo abonnementstarief is het aantal actieve voorzieningen (en hiermee de kosten) fors gestegen. Het aantal voorzieningen huishoudelijke ondersteuning is in 2019 ongeveer met 26% gestegen. Het aantal voorzieningen begeleiding is in 2019 ongeveer met 15% gestegen.
|
Begeleiding Zorg in Natura | nadeel |
We zien een toename van de aanvragen begeleiding ZIN. Een verschuiving van PGB naar ZIN is daarin heel aannemelijk. |
Begeleiding PGB | voordeel |
Aanhoudende daling van de aanvragen geeft een voordeel. |
Uitvoeringskosten Wmo | nadeel |
Het nadeel op de uitvoeringskosten is ontstaan door het afnemen van extra uren bij BIZOB voor het sociaal domein. |
Maatwerkvoorzieningen | nadeel |
Een toename in het aantal hulpmiddelen en eenmalige grote woningaanpassing leiden tot een overschrijding in 2019. Ook hier geldt dat de invoering van het abonnementstarief een aanzuigende werking heeft op de aanvraag van hulpmiddelen. |
Geëscaleerde zorg 18- | nadeel |
In 2019 was duidelijk dat het budget Veilig Thuis niet toereikend was. In de begroting Veilig Thuis van 2019 was nog geen rekening gehouden met de extra wettelijke taken en intensivering van de inzet. Regionaal is besloten het budget voor Veilig Thuis te verhogen. |
Jeugdzorgplus | nadeel |
Het aantal kinderen met jeugdzorgplus is gestegen ten opzichte van 2018. Deze kinderen komen oorspronkelijk niet uit Deurne. Vanwege het huidige woonplaatsbeginsel is Deurne verantwoordelijk voor kinderen met een voogdijmaatregel die in een instelling in Deurne (Bijzonder Jeugdwerk/Vreekwijk) verblijven. Verwachting is dat Deurne in 2020 aanspraak kan maken op de compensatieregeling voogdij/18+ voor 2019. Het nieuwe woonplaatsbeginsel, waarbij de gemeente waar de cliënt oorspronkelijk vandaan komt de kosten betaalt, is door het Rijk uitgesteld tot 1 januari 2022. |
Specialistische zorg | nadeel |
De specialistische zorg is landelijk ingekochte zorg voor de zeer complexe casussen. Het aantal kinderen dat hier gebruik van heeft gemaakt in 2019 is gestegen. |
Jeugd B-variant | nadeel |
De TAJ/B-variantafspraken voor 2019 zijn gebaseerd op de aantallen 2017. Deze lagen voor Deurne hoger dan de aantallen 2018. De B-variantafspraken zijn pas eind 2018 regionaal tot stand gekomen. De lokale begroting was toen al vastgesteld. |
Crisisbeheersing en brandweer | voordeel |
Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost heeft in 2019 het jaarresultaat 2018 van |