Gemeenschappelijke regelingen
- Verbonden partij Peelgemeenten
Peelgemeenten
Adres en Vestigingsplaats
Markt 1, 5751 BE Deurne
Partners
De gemeenten Asten, Deurne, Gemert-Bakel, Laarbeek en Someren.
Overgedragen bevoegdheden
De Gemeenschappelijke Regeling (GR) Peelgemeenten is een uitvoeringsorganisatie ten dienste van de vijf Peelgemeenten, voor in eerste instantie de uitvoering van gemeentelijke taken op het terrein van:
- Uitvoering van de Wet maatschappelijke ondersteuning
- Uitvoering van de Jeugdwet
- Uitvoering BMS (Bijzondere bijstand, Minimaregelingen, Schulddienstverlening).
De GR opereert op basis van de door de colleges verstrekte externe mandaten. Uitgangspunt is dat er maximaal mandaat wordt verleend aan de algemeen directeur om de bedrijfsvoering van alle dag te organiseren. Bepalen van beleid, de WAT, ligt bij het Algemeen bestuur/Dagelijks bestuur, de uitvoering van beleid, de HOE, ligt bij de algemeen directeur en zijn/haar ambtelijke organisatie.
Algemene doelstellingen
De algemene missie is het stimuleren van zelfredzaamheid van onze inwoners en hen ondersteunen wanneer de zelfredzaamheid in het geding komt. De Peelorganisatie faciliteert in het optimaliseren van de lokale dienstverlening voor het sociaal domein. De inwoner centraal, de toegang en dienstverlening lokaal, integraal en dichtbij de inwoner. Volgens het principe ‘aanraken is afmaken’ zijn er zo weinig mogelijk overdrachtsmomenten. De Peelsamenwerking maakt het daarbij mogelijk de volgende kansen te benutten (principe van de I en 4 K’s):
- Inwoner centraal
We zetten de inwoner centraal in onze dienstverlening en bedrijfsvoering want daar doen we het voor. - Minder kosten
Door samenwerking kunnen schaalvoordelen behaald worden en knelpunten samen worden opgelost. Samenwerking biedt besparingspotentieel. - Meer kwaliteit
Door samenwerking kan expertise en ervaring beter worden gedeeld. Samenwerking maakt slimmer en biedt betere kansen voor innovatie. - Minder kwetsbaarheid
Samenwerking is van belang om (in tijden van bezuiniging) de veerkracht, vervanging en voldoende omvang van de ambtelijke ondersteuning te kunnen blijven waarborgen.
Krachtige positie
Door samenwerking staan we sterker. Het draagt bij aan een betere informatiepositie en een sterkere lobby naar neven- of bovengeschikte (semi)overheden. En daarmee aan een vergrote invloedsuitoefening.Is dit doel beheers- of beleidsmatig?
Beide, er wordt zowel regionaal beleid gemaakt als uitgevoerd (alle werkzaamheden die plaatsvinden na het afgeven van de beschikking (Backoffice).Bestuurlijke betrokkenheid
het Algemeen bestuur
- Wethouder M.M. Schlösser is als portefeuillehouder Wmo, Jeugd en BMS lid van het
Algemeen bestuur;
- Burgemeester H.J. Mak is de voorzitter van het Algemeen Bestuur.
Het Dagelijks bestuur
- Burgemeester H.J. Mak is de voorzitter van het Dagelijks Bestuur van de Peelgemeenten.
de door het bestuur ingestelde commissies.
- Wethouder M.M. Schlösser is deelnemer aan de adviescommissie Peelgemeenten, een overleg en adviesorgaan van portefeuillehouders Wmo, Jeugd en BMS van de aangesloten gemeenten.
Sturingsmomenten
Zienswijze op conceptbegroting.
Op basis van de gemeenschappelijke regeling van Peelgemeenten heeft u als gemeenteraad jaarlijks de mogelijkheid om uw zienswijze kenbaar te maken over de ontwerpbegroting van de Peelgemeenten. Als gemeenteraad heeft u door deze zienswijze invloed op het inhoudelijk beleid en de begroting van de Peelgemeenten. Dit is een belangrijk moment waarop u als gemeenteraad uitvoering geeft aan uw kader stellende en controlerende rol. Tevens heeft u als gemeenteraad de gelegenheid uw zienswijze te geven op begrotingswijzigingen op de begroting van Peelgemeenten.
Klankbordgroep
Er is een klankbordgroep voor de raden. Ondanks dat de gemeenschappelijke regeling een collegeregeling betreft, wordt de betrokkenheid van de gemeenteraden bij de samenwerking gewaarborgd. De klankbordgroep fungeert als een forum waarin men ervaringen deelt over het functioneren van de GR en men signalen kan afgeven over het proces van samenwerking. Naar aanleiding van de evaluatie is afgesproken om de klankbordgroep voorlopig door te zetten en volgend jaar te evalueren.Financiën
Risico's
Weerstandvermogen en risico-inventarisatie.
Het weerstandsvermogen kan worden omschreven als de mate waarin de organisatie in staat is om niet structurele financiële tegenvallers op te vangen zonder dat dit gevolgen heeft voor de uitvoering van de taken. Eind 2019 heeft het algemeen bestuur van GR Peelgemeenten de nota Weerstandsvermogen en risicobeheer vastgesteld en is ingestemd met het instellen van een algemene reserve. Uit de risicoinventarisatie blijkt dat de risico's te kwantificeren zijn voor een bedrag van € 304.000. Door storting van € 300.000 van het voordelige jaarrekeningresultaat 2019 in de algemene reserve. heeft Peelgemeenten voldoende vermogen de nu bekende risico's op te vangen.2019
2018
Eigen vermogen per 31-12
410.305
441.917
Vreemd vermogen per 31-12
14.004.636
13.875.740
Resultaat
410.305
- Verbonden partij Bank Nederlandse Gemeenten N.V.
Bank Nederlandse Gemeenten N.V.
Adres en Vestigingsplaats
Koninginnegracht 2, 2514 AA Den Haag
Partners
De BNG-bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang.
Overgedragen bevoegdheden
Er zijn geen bevoegdheden overgedragen.
Algemene doelstellingen
Via financiële dienstverlening draagt de BNG bij aan zo laag mogelijke kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. De klanten zijn overwegend overheden en instellingen op het gebied van volkshuisvesting, gezondheidszorg, onderwijs en openbaar nut.
Bestuurlijke betrokkenheid
De gemeente is aandeelhouder. De burgemeester is vertegenwoordiger in de aandeelhoudersvergaderingen
Sturingsmomenten
Algemene vergadering van aandeelhouders.
Financiën
Omvang aandeel gemeente Deurne in aandelenkapitaal: 99.840 aandelen á € 2,50 (nominale waarde) = € 249.600.
Risico's
De BNG is een naamloze vennootschap. De aandeelhouders zijn niet aansprakelijk voor eventuele tekorten bij de BNG. Het risico beperkt zicht tot de nominale waarde van de aandelen. De bank heeft echter de hoogste financiele rating (AAA) met een stabiel vooruitzicht.
2019
2018
Eigen vermogen per 31-12
4.887.000.000
4.991.000.000
Vreemd vermogen per 31-12
144.802.000.000
132.518.000.000
Resultaat
163.000.000
- Verbonden partij GGD Brabant- Zuidoost
GGD Brabant- Zuidoost
Adres en Vestigingsplaats
Clausplein 10,5611 XP Eindhoven
Partners
De gemeenten Asten, Bergeijk, Best, Bladel, Cranendonck, Deurne, Eersel, Eindhoven, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Laarbeek, Nuenen, Oirschot, Reusel-de Mierden, Someren, Son en Breugel, Valkenswaard, Veldhoven en Waalre. De wettelijke regeling op grond waarvan de taken worden uitgevoerd is de Wet Publieke Gezondheid.
Overgedragen bevoegdheden
De GGD is een bestuursorgaan als bedoeld in de Wet Gemeenschappelijke regelingen en voert voor de aangesloten gemeenten de taken uit die zij op basis de Wet publieke gezondheid (Wpg) hebben. Verder ontplooit de GGD-activiteiten op lokaal maar ook op regionaal niveau. Belangrijke elementen zijn de jeugdgezondheidszorg 4-19-jarigen, ondersteuning lokaal gezondheidsbeleid, gezondheidsbevordering en gezondheidsvoorlichting. Forensische geneeskunde en reizigersvaccinaties zijn belangrijke aanvullende taken. De GGD richt zich zowel op de beleidsmatige als beheersmatige (uitvoerende) kant van deze taken.
Algemene doelstellingen
De GGD heeft tot doel het bijdragen aan een positieve ontwikkeling van de gezondheidssituatie van de inwoners van samenwerkingsgebied door uitvoering van de openbare gezondheidszorg en de ambulancezorg. Deze samenwerking is zowel uitvoerend als beleidsmatig.
Bestuurlijke betrokkenheid
Het algemeen bestuur bestaat uit de portefeuillehouders gezondheidszorg van de regiogemeenten. Het algemeen bestuur kiest het dagelijks bestuur uit zijn midden. Eindhoven en Helmond hebben een vaste zetel in het dagelijks bestuur. Verder worden subregionale vertegenwoordigers afgevaardigd. Voor de Peel is dat wethouder Briels van de gemeente Laarbeek.
Sturingsmomenten
Mei en juni: Begroting en meerjarenraming
Juni: Jaarrrekening
December: Kadernota (opmaat voor begroting)
Gemeenteraden kunnen op deze momenten en bij eventuele begrotingswijzigingen hun zienswijze geven.
Doorlopend via de vergadering van het algemeen bestuur.Financiën
De GGD Brabant-Zuidoost ontvangt van alle deelnemende gemeenten een vaste inwonerbijdrage. De genoemde bedragen zijn inclusief de bijdrage voor het extra pubercontactmoment dat door alle deelnemende aanvullend wordt ingekocht
Risico's
Conform de afspraken die gemaakt zijn tussen 4 gemeenschappelijke regelingen, waaronder de GGD, zou de reserve Publieke gezondheid 600.000 euro moeten zijn en de reserve Ambulancezorg 1.200.000 tot 1.500.000. De reserve publieke gezondheid is hoog genoeg, de reserve ambulancezorg niet.
2019
2018
Eigen vermogen per 31-12
2.864.124
2.830.000
Vreemd vermogen per 31-12
14.879.253
12.663.000
Resultaat
212.560
- Verbonden partij Senzer (werkbedrijf)
Senzer (werkbedrijf)
Adres en Vestigingsplaats
Montgomeryplein 6, 5705 AX Helmond
Partners
In 2016 zijn de organisaties Atlant de Peel, gemeente Helmond (afdeling Werk en Inkomen) en het HRM Servicecentrum (Werkgeversplein) gefuseerd en heeft de werknaam Senzer gekregen. Senzer voert de Participatiewet uit met uitzondering van de bijzondere bijstand die bij de GR de Peelgemeenten is belegd (De Peelgemeenten heeft dit overigens uitbesteedt aan Senzer, zodat Senzer deze toch uitvoert, maar GR de Peelgemeenten verantwoordelijk aanspreekpunt is). De partners binnen het Werkbedrijf zijn de gemeenten Asten, Deurne, Gemert-Bakel, Geldrop-Mierlo (vanaf 1-1-2015), Helmond, Laarbeek en Someren.
Overgedragen bevoegdheden
Senzer is als uitvoeringsorganisatie bevoegd om voor de deelnemende gemeenten de taken te verrichten op het terrein van beleidsvoorbereidingen en beleidsuitvoering en toezicht en handhaving. Daarnaast worden coördinerende en afstemmende taken voor de deelnemende gemeenten verricht. De uit te voeren taken hebben betrekking op de Participatiewet, de Wet sociale werkvoorziening (Wsw), de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW), de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ), de Wet werk en arbeidsondersteuning jonggehandicapten (Wajong), het Besluit bijstandsverlening zelfstandigen (Bbz 2004) en aanverwante wetgeving.
Algemene doelstellingen
De missie/visie van Senzer is om als Werkbedrijf zowel de vraag van werkgevers als het versterken van de regionale arbeidsmarkt als uitgangspunt te nemen voor hun dienstverlening. Door samenwerking met lokale netwerken wil Senzer kansen creëren voor mensen zonder en met beperkingen, banenafspraak en bijvoorbeeld statushouders. Daar waar doorleiding naar werk (nog) niet (geheel) mogelijk is zorgt Senzer voor de uitbetaling van bijstand. (Participatiewet uitkering).
Bestuurlijke betrokkenheid
De colleges van de deelnemende gemeenten wijzen ieder uit hun midden twee leden van het Algemeen bestuur aan (Marnix Schlösser en Marinus Biemans).
Het Dagelijks bestuur bestaat uit de voorzitter en zes andere leden elk afkomstig uit een van de colleges van de deelnemende gemeenten, aan te wijzen door en uit de leden van het Algemeen bestuur. Marnix Schlösser is secretaris.Sturingsmomenten
Najaarsconferentie
- Jaarlijks krijgen de bestuursleden, portefeuillehouders en raadscommissies de gelegenheid om input te leveren voor de najaar conferentie waar de kaderbrief voor het volgende jaar vorm krijgt.
Kaderbrief
- Het Algemeen bestuur (AB) en het Dagelijks bestuur (DB) nemen in januari besluit over de Kaderbrief. De colleges geven aan de hand van de kaderbrief hun reactie. De raad wordt hierover dmv. een RIB geïnformeerd.
Voorjaarsconferentie
- Tijdens de voorjaarsconferentie (AB en DB) worden de belangrijkste onderwerpen uit de Kaderbrief uitgewerkt.
- De reacties van de colleges worden verwerkt in het concept- ondernemingsplan. De gemeenteraad krijgt de gelegenheid een zienswijze in te dienen op dit concept- ondernemingsplan. Daarna wordt het Ondernemingsplan definitief vastgesteld.
Algemeen en Dagelijks Bestuur
- Doorlopend via vergadering van het algemeen bestuur en het dagelijks bestuur waaraan de betrokken college leden deelnemen.
Financiën
Sinds de septembercirculaire van 2018 is Senzer geconfronteerd met een structurele teruggang in de Rijksbijdragen (BUIG). Door deze verlaging ontstond er een tekort van 7,3 miljoen euro in de meerjarenbegroting 2020 van Senzer.
Een krachtteam samengesteld uit vertegenwoordigers van de gemeenten en Senzer heeft onderzocht op welke onderdelen bezuinigd kan worden. De aangepaste begroting is nu maximaal afgeslankt, maar het tekort wordt niet helemaal opgevangen.
In de (herziene) meerjarenbegroting zijn de voorgestelde aanpassingen verwerkt.
Uitgaande van de huidige verdeelsleutel betekent dit voor gemeente Deurne extra bijdragen vanaf 2021 en volgende jaren.De bijdrage die in 2020 betaald wordt is in vergelijking met 2019 lager. Dit komt omdat de BUIG-uitkering die doorbetaald moeten worden aan Senzer dan fors lager is.Risico's
Senzer constateert dat zij met de uitvoering van de Participatiewet een grote verantwoordelijkheid op zich hebben genomen. De uitvoering van de Participatiewet kent vele factoren die van invloed zijn op het (financieel) resultaat.
Een behoorlijk aantal daarvan zijn voor Senzer niet beïnvloedbaar. Met name het Rijksbeleid op de (macro)budgetten, quota doelgroepen en de verdeel systematieken zijn daar voorbeelden van.
In de vergaderingen van het Dagelijks bestuur op 8 april 2019 en het Algemeen bestuur op 17 april 2019 is besloten tot de instelling van een minimum weerstandsvermogen te bepalen op 5% van de begrote exploitatieomvang (lasten) van enig jaar. Nu de komende jaren het volledige weerstandsvermogen ingezet zal worden, dienen deze besluiten herzien te worden.
Daarnaast betekent het inzetten van het volledige weerstandsvermogen dat Senzer niet meer in staat is om risico’s met haar vermogen op te vangen. Bij tekorten wordt door Senzer direct een beroep gedaan op de deelnemende gemeenten, daar dienen de gemeenten dus rekening mee te houden in hun begroting. Dat geldt ook in het geval de Provincie Noord-Brabant het bedrag dat inzake LKS /BUIG is opgenomen niet accepteert. De gemeenten zullen dit dan vanuit een extra bijdrage aan Senzer moeten dekken.
Toch is er geen wijziging in het gewenste weerstandsvermogen. Nu binnen de begroting van Senzer geen weerstandsvermogen meer beschikbaar is, betekent dat dat de deelnemende gemeentes als eigenaar aansprakelijk zijn als deze risico’s zich voordoen. Het bedrag per gemeente dat daarvoor in de begroting als risico moet worden opgenomen is in onderstaande tabel aangegeven.2019
2018
Eigen vermogen per 31-12
20.433.000
24.448.000
Vreemd vermogen per 31-12
14.879.000
16.565.000
Resultaat
73.000
- Verbonden partij Metropool Regio Eindhoven (MRE)
Metropool Regio Eindhoven (MRE)
Adres en Vestigingsplaats
Raiffeisenstraat 18, 5611 CH Eindhoven
Partners
De gemeenten Asten, Bergeijk, Best, Bladel, Cranendonck, Deurne, Eersel, Eindhoven, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Laarbeek, Nuenen, Oirschot, Reusel-de Mierden, Someren, Son en Breugel, Valkenswaard, Veldhoven en Waalre (op basis van de Wet Gemeenschappelijke regelingen).
Overgedragen bevoegdheden
De MRE werkt de regionale strategie uit op de thema’s economie, mobiliteit en energietransitie en transitie landelijk gebied en beheert het regionale Stimuleringsfonds. Alles met als doel om het economische profiel van de regio te handhaven en uit te bouwen, en te zorgen voor een excellent vestigings- en verblijfklimaat voor de inwoners en bedrijven.
De (vrijwillige) samenwerking MRE is in 2017 geëvalueerd. Uit de evaluatie bleek dat de gemeenten regionaal willen samenwerken, maar dat ze vinden dat
de manier waarop veel beter kan. Op basis van de evaluatie vond er daarom in 2018
moment een herijking plaats van de samenwerking. De gemeenteraden zijn hier actief bij betrokken. Op 27 maart 2019 stelde het Algemeen Bestuur van de MRE het Samenwerkingsakkoord 2019-2022 vast. Dit is de regionale strategie voor de lopende bestuursperiode. Jaarlijks wordt de strategie vertaald in een Werkprogramma, met concrete activiteiten en acties op de inhoudelijke samenwerkingsthema’s. Het Werkprogramma 2019 is de meest actuele versie. Het programma voor 2020 is in voorbereiding.Algemene doelstellingen
In het Samenwerkingsakkoord zijn de volgende vier thema’s opgenomen als regionale
thema’s, elk met hun eigen opgaven:
- Economie
- Mobiliteit
- Energietransitie
- Transitie Landelijk Gebied
Daarnaast bevat de notitie een beschrijving van een bijpassende governance.Bestuurlijke betrokkenheid
Het Algemeen Bestuur van de Metropoolregio Eindhoven stelt de kaders en opgaven voor de regionale samenwerking vast in de vorm van een samenwerkingsakkoord. Dit akkoord wordt onder verantwoordelijkheid van het Dagelijks Bestuur uitgevoerd.
Per regionaal thema zijn er portefeuillehouders-overleggen die zich bezighouden met specifieke regionale beleidsthema’s. In de koplopersgroepen van deze overleggen kunnen naast de gemeenten ook vertegenwoordigers van bedrijven, maatschappelijke instellingen en kennisinstellingen worden betrokken. De oude werkplaatsen zijn met ingang van 2018 vervangen door de portefeuillehouders-overleggen voor de vier beschreven thema’s. De 21 gemeenteraden vervullen een kaderstellende en controlerende rol en geven zienswijzen op belangrijke regionale stukken zoals het Samenwerkingsakkoord, de jaarlijkse Werkprogramma’s en de jaarlijkse begroting.Het Algemeen Bestuur (verplicht op basis van de gemeenschappelijke regeling) bestaat uit 21 leden. Iedere gemeente heeft één vertegenwoordiger (burgemeester, wethouder of raadslid), die door de gemeenteraad is benoemd. Het Algemeen Bestuur (AB) vergadert in beginsel zes keer per jaar. Deze vergaderingen zijn openbaar. Voor de gemeente Deurne is burgemeester H. Mak benoemd als vertegenwoordiger in het AB. De gemeente Deurne heeft op dit moment geen vertegenwoordiger in het Dagelijks Bestuur (DB).
Sturingsmomenten
April en mei: zienswijze begroting door gemeenteraad Deurne (14 mei 2019 vastgesteld).
Juni: vaststelling begroting en jaarrekening door het AB van de gemeenschappelijke regeling.
Najaar: zienswijze op het werkprogramma MRE voor het opvolgende jaar.
Doorlopend via vergaderingen van het Algemeen Bestuur.Financiën
De Metropoolregio Eindhoven ontvangt van alle deelnemende gemeenten een vaste inwonerbijdrage. Deze is bedoeld voor de realisatie van de Regionale Agenda. De bijdrage per inwoner voor de Metropoolregio Eindhoven bedroeg in 2019, € 9,912. De bijdrage voor 2020 is vastgesteld op € 10,005 (bijdrage 2019 + indexering). Voor sommige taken worden specifieke bedragen in rekening gebracht, soms afhankelijk van de mate van afname van de diensten. Daarbij gaat het om het zogenoemde dienstverleningsmodel.
Risico's
Algemeen
De deelnemers zijn aansprakelijk voor de tekorten in de exploitatie op basis van het aantal inwoners.2019
2018
Eigen vermogen per 31-12
5.820.759
4.280.060
Vreemd vermogen per 31-12
16.130.034
17.412.698
Resultaat
- Verbonden partij Blink
Blink
Adres en Vestigingsplaats
Gerstdijk 1, 5704 RG Helmond
Partners
De gemeenten Asten, Deurne, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Laarbeek, Nuenen, Someren en de private partner Suez.
Overgedragen bevoegdheden
Iedere gemeente bepaalt afzonderlijk welke uitvoeringstaken zij aan BLINK opdraagt. Voor Deurne gaat het om:
- de inzameling, het transport en de op- en overslag van huishoudelijk restafval (incl. verwerking), GFT en glas (incl. vermarkten);
- idem voor PMD, maar daarnaast ook de sortering en verwerking daarvan;
- het containermanagement (registratie, beheer en onderhoud) van alle containers en kliko’s die eigendom zijn van de gemeente;
- het beheer van de milieustraat (inzameling, transport en verwerking van grof huishoudelijk afval;
- kleinere posten als aankoop strooizout en calamiteitendienst
Algemene doelstellingen
BLINK is van en voor de deelnemende gemeenten een uitvoeringsorganisatie op het gebied van:
- inzameling, transport, op-/overslag, sortering, vermarkting en (eind)verwerking van fijn en grof huishoudelijke afval- en grondstoffen;
- reiniging van de openbare ruimte en gladheidbestrijding.
BLINK is daarmee te kwalificeren als een uitvoerend samenwerkingsverband. Een uitbreiding met meer beleidsmatige onderwerpen behoort echter wel tot de mogelijkheden.
Bestuurlijke betrokkenheid
BLINK kent een Algemeen Bestuur (AB) en een Dagelijks bestuur (DB). Het AB bestaat wethouders/burgemeesters van elke aangesloten gemeente en een vertegenwoordiger van Suez. Het AB kiest uit haar midden het DB, dat bestaat uit twee gemeentelijke vertegenwoordigers en de vertegenwoordiger van Suez. Voor de gemeente Deurne is wethouder Marnix Schlösser benoemd als vertegenwoordiger in het AB.
Sturingsmomenten
Het AB-lid legt aan het college dat hem heeft voorgedragen verantwoording af over het door het AB gevoerde beleid. Via het AB-lid is voortdurend sturing mogelijk via het opvragen van inlichtingen en inbrengen van standpunten. Specifiek voor het onderdeel financiën geldt dat:
- elk jaar vóór 15 april de raden van de deelnemende gemeenten de begroting, de financiële en beleidsmatige kaders en de jaarrekening ontvangen;
- de gemeenteraad gedurende 8 weken een zienswijze op de ontwerpbegroting van het volgende jaar kan geven;
- in juni het AB de begroting en de jaarrekening vaststelt.
Financiën
Iedere gemeente bepaalt zelf welke taken BLINK voor haar uitvoert en betaalt daarbij voor de eigen uitvoeringskosten. De deelnemende gemeenten dragen naar rato van het aantal taken dat zij bij BLINK hebben ondergebracht de kosten voor overhead zoals de uren van de directeur.
Risico's
BLINK beschikt zelf niet over een eigen vermogen om niet begrote en onvoorziene kosten te dekken. De deelnemende gemeenten dienen deze niet begrote en onvoorziene kosten zelf op te vangen in de reguliere exploitatie.
Het betreft hier de afvalstoffenheffing, een gesloten begroting, waarin alle kosten en baten zitten die met afvalbeheer te maken hebben.
2019
2018
Eigen vermogen per 31-12
0
0
Vreemd vermogen per 31-12
0
4.154.919
Resultaat
0
- Verbonden partij Belasting samenwerking Oost-Brabant (BSOB)
Belasting samenwerking Oost-Brabant (BSOB)
Adres en Vestigingsplaats
Raadhuislaan 2, 5341 GM Oss
Partners
Samenwerking is op basis van de Wet Gemeenschappelijke Regelingen. Deelnemers zijn de gemeenten Asten, Bernheze, Boekel, Deurne, Gemert-Bakel, Laarbeek, Landerd, Oss, Sint Anthonis, Someren, Uden en het Waterschap Aa en Maas.
Overgedragen bevoegdheden
De gemeente heeft aan de BSOB onderstaande bevoegdheden overgedragen:
- uitvoering van Wet onroerende zaken (WOZ)- en belastingtaken (waarderen, heffen en innen).
- Alle taken op het gebied van WOZ en belastingen; onroerendezaakbelasting (OZB), rioolrecht, afvalstoffenheffing, toeristenbelasting, hondenbelasting etc.
Het uitvoeringsbeleid wordt aan de samenwerking overgedragen, het strategisch beleid berust bij de deelnemende gemeenten zelf.
Algemene doelstellingen
De hoofddoelstellingen zijn;
- Minimaliseren uitvoeringskosten
- Optimaliseren belastingopbrengsten
- Optimaliseren kwaliteit dienstverlening en klantgerichtheid
- Verbeteren van de continuïteit van de uitvoering van de taken.
Om de missie, visie en de kernwaarden een concrete vertaling te geven, zijn prestatie-indicatoren benoemd, waarop de BSOB wil gaan sturen. Het is een groeimodel dat vraagt om jaarlijkse afweging tot bijstelling.
De prestatie indicatoren zijn verdeeld op vier gebieden;- Klanten en leveranciers
- Medewerkers
- Maatschappij
- Bestuur en financiers
Bestuurlijke betrokkenheid
Het BSOB kent een Algemeen Bestuur (AB) bestaande uit wethouders/burgemeesters van de aangesloten gemeenten. Uit het AB wordt het Dagelijks Bestuur (DB) gekozen. Voor de gemeente Deurne is burgemeester H. Mak benoemd als vertegenwoordiger in het AB en hij heeft ook zitting in het DB.
In 2015 is de heer H. Mak benoemd als voorzitter voor het AB en DB.Sturingsmomenten
Juni: zienswijze begroting door gemeenteraad Deurne.
Begin juli: vaststelling begroting en jaarreking door gemeenschappelijke regeling.
Doorlopend via vergadering van het algemeen bestuur.
Er zijn op dit moment geen openstaande toezeggingen t.a.v. gemeenteraad Deurne.Financiën
In onderstaande tabel vindt u een overzicht van de kostenontwikkeling. De genoemde cijfers zijn de kosten voor de gemeente Deurne. Kosten van de BSOB worden aan de deelnemers doorbelast op basis van een kostenverdeel-systematiek. In 2018 is de kostenverdeel-systematiek geëvalueerd en daar waar nodig aangepast.
Risico's
Risico’s van de BSOB komen op basis van de Nota Financieel Beleid van de BSOB ten laste van de deelnemende gemeenten, naar rato van hun aandeel. Er is een post onvoorzien van € 50.000 opgenomen in de begroting. Vanaf de begroting 2017 is een uitvoerige risicoanalyse opgenomen. De uitkomsten van de risicoanalyse geven aan dat er weinig 'echte' risico's binnen BSOB worden gelopen.
2019
2018
Eigen vermogen per 31-12
535.000
Vreemd vermogen per 31-12
12.885.000
Resultaat
230000
- Verbonden partij Omgevingsdienst Zuidoost Brabant (ODZOB)
Omgevingsdienst Zuidoost Brabant (ODZOB)
Adres en Vestigingsplaats
Wal 28, 5611 GG Eindhoven
Partners
De gemeenten Asten, Bergeijk, Best, Bladel, Cranendonck, Deurne, Eersel, Eindhoven, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Laarbeek, Nuenen, Oirschot, Reusel-de Mierden, Someren, Son en Breugel, Valkenswaard, Veldhoven, Waalre en de provincie Noord-Brabant.
Overgedragen bevoegdheden
De gemeente Deurne heeft gekozen voor het overdragen van alle vergunningverlenende, toezichthoudende en handhavende taken op het terrein van milieu. Daarnaast voert de ODZOB op verzoek overige taken uit binnen de Wabo wet- en regelgeving. Zo worden ook een aantal taken uitgevoerd door de ODZOB om te voldoen aan de Verordening Kwaliteit vergunningverlening, toezicht en handhaving omgevingsrecht Deurne 2017.
De ODZOB is ook belast met het uitvoeren van collectieve taken. Dit zijn taken die in gezamenlijkheid worden uitgevoerd op basis van samenwerkingsafspraken met de 22 partners. Tenslotte worden incidenteel taken uitgevoerd op beleidsterreinen als afval, duurzaamheid, externe veiligheid en archeologie.Algemene doelstellingen
De Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant (ODZOB) is de uitvoeringsorganisatie van een gemeenschappelijke regeling van de provincie Noord-Brabant en 21 gemeenten in de regio Zuidoost-Brabant op het gebied van milieu en bouw.
De koers van de ODZOB kan in drie ambities worden samengevat; samenwerking, kwaliteit en één regionaal strategisch en operationeel uitvoeringsniveau van de VTH-taken. De ODZOB is in basis een uitvoeringsorganisatie en zorgt voor een uniform uitvoeringsbeleid. Daarnaast adviseert de dienst ook over strategische doelen.
Samenwerking met alle aangesloten partners leidt tot kennisdeling, integraliteit, schaalvoordelen en een gezamenlijke koers.
Het voortdurend verbeteren van de kwaliteit van de uitvoering betekent investeren in de kennis, kunde en competenties van de medewerkers, zodat voldaan wordt aan de landelijke kwaliteitscriteria. Dat betekent ook beschikken over voldoende flexibiliteit om in te kunnen spelen op telkens veranderende opgaven. Ook betekent dit permanent investeren in het slim en innovatief gebruiken van informatie.
Een regionaal en operationeel uitvoeringsniveau van VTH-taken. Bij de uitvoering van het werk door de ODZOB is de toepassing van een gelijk speelveld van belang. De overheid dient elke burger, elk bedrijf in gelijke situaties op gelijke wijze te behandelen. Het streven is om via een groeimodel, samen met alle deelnemers, toe te werken naar één efficiënte werkwijze met daarin de samenhang tussen beleid en uitvoering voor de regionale VTH-taken. Dit gebeurt op basis van één operationeel uitvoeringsniveau.Bestuurlijke betrokkenheid
De ODZOB kent een Algemeen Bestuur (AB) bestaande uit wethouders/burgemeesters van de aangesloten gemeenten. Uit het AB wordt het Dagelijks Bestuur (DB) gekozen. Voor de gemeente Deurne is wethouder Helm Verhees als vertegenwoordiger in het AB. Zijn plaatsvervanger is wethouder Marinus Biemans.
Sturingsmomenten
Jaarlijks in april is er gelegenheid tot het geven van een zienswijze op de ontwerpbegroting van het daarop volgende jaar van de ODZOB
Jaarlijks in juni worden begroting en rekening door de gemeenschappelijke regeling vastgesteld.
Doorlopende inbreng en sturing mogelijk via vergaderingen van het algemeen bestuur. Op dit moment via AB-lidmaatschap van wethouder Verhees.Financiën
De ODZOB ontvangt van alle deelnemers bijdragen (de baten) die voortvloeien uit het totaal van overgedragen taken. Het gaat over basistaken en verzoektaken (het programma dienstverlening), en de collectieve taken (programma collectieve taken)
Het onderdeel basistaken betreft de uitvoering van het zogenaamde basispakket wat op basis van landelijke afspraken door de ODZOB moet worden uitgevoerd. Het gaat dan over vergunningverlening, toezicht en handhaving milieu.
Verzoektaken zijn alle taken die niet genoemd zijn in het basistakenpakket. Dat wil zeggen andere Wabo-taken op het terrein van de uitvoering van vergunningverlening, toezicht en handhaving. Daartoe behoren ook het verstrekken van adviezen op het terrein van de fysieke leefomgeving.
Collectieve taken zijn taken die op verzoek van en in samenspraak met de deelnemers voor het collectief worden uitgevoerd. Zoals ketenhandhaving, het faciliteren van de handhaving-samenwerking, het organiseren van de klachtendienst en het bekostigen van projecten die bijdragen aan het realiseren van de doelen uit het concernplan.Risico's
De algemene reserve is op het gewenste niveau van minimaal € 1.200.000.
Op basis van de laatste risico-inventarisatie voor de jaarrekening 2019 / begroting 2021 blijkt dat de verwachtingswaarde van de risico’s € 1.408.000 bedraagt. Van bovengenoemde risico’s betreft € 136.000 het risico op verlaging van baten als gevolg van mogelijke bezuinigingen bij deelnemers. Aangezien dit laatste risico meer in de invloedsfeer van de deelnemers dan van de ODZOB ligt, is besloten dit risico niet af te dekken. Het resterende risicobedrag van € 1.272.000 kan bijna volledig worden afgedekt door de algemene reserve van de ODZOB.2019
2018
Eigen vermogen per 31-12
2.429.098
1.514.541
Vreemd vermogen per 31-12
3.413.049
3.615.664
Resultaat
914.557
- Verbonden partij Veiligheidsregio Brabant Zuidoost (VRBZO)
Veiligheidsregio Brabant Zuidoost (VRBZO)
Adres en Vestigingsplaats
Deken van Somerenstraat 2, 5611 KX Eindhoven
Partners
De gemeenten Asten, Bergeijk, Best, Bladel, Cranendonck, Deurne, Eersel, Eindhoven, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Laarbeek, Nuenen, Oirschot, Reusel-de Mierden, Someren, Son en Breugel, Valkenswaard, Veldhoven en Waalre.
Overgedragen bevoegdheden
Regionale Brandweer en Geneeskundige Hulpverlening bij Ongevallen en Rampen (GHOR). Zorg voor een goed toegeruste organisatie van de hulpverlening bij ongevallen en rampen en de zorg voor een integraal ambulancezorgsysteem in Zuidoost Brabant.
Algemene doelstellingen
De VRBZO is een samenwerkingsverband tussen 21 gemeenten in Zuidoost Brabant en behartigt de belangen van gemeenten op het terrein van:
- Brandweerzorg
- Ambulancezorg
- Geneeskundige hulpverlening bij ongevallen en rampen
- Rampenbestrijding en crisisbeheersing
- Gemeenschappelijke meldkamer (GMK)
De VRBZO richt zich zowel op de beleidsmatige als beheersmatige (uitvoerende) kant van deze taken.
Bestuurlijke betrokkenheid
De Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio Brabant Zuidoost is een (wettelijk verplicht) samenwerkingsverband tussen 21 gemeenten. Het bestuurslidmaatschap is gekoppeld aan de functie van burgemeester.
Sturingsmomenten
- Een keer per vier jaar mogelijkheid zienswijze op 4-jarig beleidsplan en regionaal risicoprofiel
- November/december jaar X: mogelijkheid tot reageren op de Kadernota jaar X+2
- Juni/juli jaar X: mogelijkheid tot indienen zienswijze op begroting jaar X+1
- Doorlopend via vergadering van het algemeen bestuur en zienswijze op begrotingswijzigingen met financiële copnsequenties
Financiën
De 21 gemeenten financieren gezamenlijk de Veiligheidsregio. Tussen de 21 gemeenten in Zuidoost Brabant is in 2014 een verdeelsleutel overeengekomen voor de kosten van de VRBZO. De hoogte van de uitkering gemeentefonds (cluster Brandweerzorg en rampenbestrijding) die elke gemeente ontvangt, is bepalend voor de hoogte van de bijdrage. Verandert deze uitkering dan verandert ook de verdeelsleutel.
Risico's
Het beleid rond risicomanagement en weerstandsvermogen is in 2019 geactualiseerd en door het Algemeen Bestuur vastgesteld. In de begroting 2019 zijn de risico's en de bijbehorende weerstandscapaciteit benoemd. Deze zijn in de jaarrekening 2019 geactualiseerd. De omvang van de algemene reserve sluit aan bij het gewenste weerstandsvermogen op basis van de analyse van de risico's.
2019
2018
Eigen vermogen per 31-12
6.886.932
7.390.580
Vreemd vermogen per 31-12
46.372.424
42.790.781
Resultaat
646.870
Vennootschappen en coöperaties
- Verbonden partij Tuinbouwvestiging Deurne BV
Tuinbouwvestiging Deurne BV
Adres en Vestigingsplaats
Hintham 156,5246 AK Rosmalen
Partners
Een samenwerking met Tuinbouwontwikkelingsmaatschappij CV (TOM) tot deelname aan Tuinbouwvestiging Deurne BV (TVD BV).
Overgedragen bevoegdheden
De samenwerking heeft vorm gekregen door de oprichting van Tuinbouwvestiging Deurne BV. De gemeente Deurne en de TOM nemen ieder en gelijkwaardig voor 50% deel in deze BV. De BV wordt dagelijks bestuurd door een directie en gecontroleerd door de algemene vergadering van aandeelhouders.
Algemene doelstellingen
Het realiseren van een nieuw concentratiegebied voor circa 85 hectare glasopstand en 5 hectare tuinbouw gerelateerde bedrijvigheid aan de oostzijde van Deurne op basis van kostenneutraliteit.
Bestuurlijke betrokkenheid
De gemeente Deurne wordt in de algemene vergadering van aandeelhouders (AvA) vertegenwoordigd door wethouder M. Schlösser.
Sturingsmomenten
De BV wordt dagelijks bestuurd door een directie en gecontroleerd door de algemene vergadering van aandeelhouders.
Financiën
De gemeente participeert voor 9.000 aandelen met een nominale waarde van € 1 per aandeel in totaal dus € 9.000. De omvang van de achtergestelde lening waarover de gemeenteraad van Deurne een besluit heeft genomen, bedraagt € 2 miljoen.
Risico's
Bij de overdracht van de gronden zijn ook de risico's overgedragen aan de provincie
2019
2018
Eigen vermogen per 31-12
-11.385
-456.249
Vreemd vermogen per 31-12
15.710
2.854.134
Resultaat
444.864
- Verbonden partij Brabant Water N.V.
Brabant Water N.V.
Adres en Vestigingsplaats
Magistratenlaan 200, 5223 MA ‘s-Hertogenbosch
Partners
Overgedragen bevoegdheden
Algemene doelstellingen
Brabant Water is het drinkwaterbedrijf dat aan 2,5 miljoen inwoners en bedrijven in Noord-Brabant drinkwater levert.
Bestuurlijke betrokkenheid
De gemeente is aandeelhouder. De burgemeester is vertegenwoordiger in de aandeelhoudersvergaderingen.
Sturingsmomenten
Geen opmerkingen.
Financiën
Risico's
Het risico is te verwaarlozen, dit betreft de nominale waarde van het aandelenkapitaal, dit is € 2.813.
2019
2018
Eigen vermogen per 31-12
665.400.000
635.876.000
Vreemd vermogen per 31-12
479.600.000
436.902.000
Resultaat
29.500.000
Overige verbonden partijen
- Verbonden partij Innovatiehuis De Peel
Innovatiehuis De Peel
Adres en Vestigingsplaats
Scheepsboulevard 3, 5705 KZ Helmond
Partners
De gemeenten Helmond, Deurne, Gemert-Bakel, Laarbeek, Asten, Someren, Waterschap Aa & Maas en de Brabantse werkgeversorganisatie NVO-NCW.
Overgedragen bevoegdheden
Er is een samenwerkingsovereenkomst afgesloten, waarin de doelen zijn vastgelegd, maar geen concrete bevoegdheden worden overgedragen.
Algemene doelstellingen
Het Innovatiehuis heeft vier doelstellingen. Namelijk het vergroten van:
- het vermogen resultaatgericht samen te werken;
- het vermogen te reflecteren en te innoveren;
- de toegang tot geld en kennis van elders;
- het delen van regiosuccessen.
De doelstelling op dit moment is beleidsmatig.Bestuurlijke betrokkenheid
Wethouder Biemans is lid van de stuurgroep van het Innovatiehuis. De leden van de Stuurgroep zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor:
1. De totstandkoming en de uitvoering van het werkprogramma (incl. efficiënte en effectieve uitvoering van de activiteiten en projecten). Daar waar nodig, stuurt de Stuurgroep bij
2. De samenhang tussen de drie leidende agenda’s, te weten; de economische agenda (definitief), de ruimtelijke agenda (definitief) en de leefbaarheidsagenda (in ontwikkeling)
3. De verankering van het Innovatiehuis De Peel met de eigen organisatiesSturingsmomenten
De stuurgroep vergadert in de oprichtingsfase maandelijks. Afgesproken is om na de oprichtingsfase minimaal 2 maal per jaar te vergaderen.
Financiën
Elke gemeente en het Waterschap levert een bijdrage van € 30.000 per jaar ten behoeve van de financiering van het Programmabureau (basisbudget). Daarnaast is er een jaarlijkse bijdrage in natura van minimaal 0,5 fte adviseurscapaciteit per gemeente en waterschap en van 1,5 fte van VNO-NCW.
Helmond neemt daarnaast ook de overheadkosten voor haar rekening. Jaarlijks wordt € 50.000 gereserveerd voor bijdragen aan Innovatiehuisprojecten.Risico's
Geen
2019
2018
Eigen vermogen per 31-12
Vreemd vermogen per 31-12
Resultaat
- Verbonden partij Veiligheidsoverleg Oost-Brabant
Veiligheidsoverleg Oost-Brabant
Adres en Vestigingsplaats
Stadhuisplein 10, 5611 EM Eindhoven
Partners
In het veiligheidsoverleg werken 38 gemeenten in de regio Oost Brabant, de hoofdofficier van justitie en de politieleiding samen.
Overgedragen bevoegdheden
Er zijn twee bevoegde instanties die de politie aansturen, dit zijn het OM en de burgemeesters. De overlegstructuur is gericht op deze aansturing.
Binnen de politie-eenheid Oost-Brabant is het overleg belegd op twee niveaus, namelijk het lokale niveau en het niveau van de eenheid:- Het driehoeksoverleg tussen burgemeesters, de officier van justitie en de basisteamchef is georganiseerd op het niveau van de basisteams.
- Op regionaal niveau nemen de 38 burgemeesters, de hoofdofficier van justitie en de leden van de eenheidsleiding deel aan het Veiligheidsoverleg Oost-Brabant. Dit overleg wordt voorbereid door de bestuurlijke regiegroep, waarin de voorzitters van de basisteamdriehoeken, de hoofdofficier van justitie en de eenheidschef zitting hebben.
Dit is gebaseerd op artikel 39 van de Politiewet 2012.
Algemene doelstellingen
Openbaar belang.
Bestuurlijke betrokkenheid
De burgemeester neemt vanuit zijn eigen bestuurstaak openbare orde en veiligheid deel aan het driehoeksoverleg en het Veiligheidsoverleg.
Sturingsmomenten
Overeenkomstig artikel 38b lid 2 van de Politiewet wordt de raad gehoord over het regionaal veiligheidsplan.
Financiën
De gemeente draagt voor de uitvoering van gezamenlijke veiligheidsprojecten op regioniveau € 0,25 per inwoner bij aan een veiligheidsfonds. Dit fonds wordt beheerd door de gemeente Eindhoven.
Risico's
Niet van toepassing.
2019
2018
Eigen vermogen per 31-12
Vreemd vermogen per 31-12
Resultaat
- Verbonden partij Landinrichtingsproject Peelvenen
Landinrichtingsproject Peelvenen
Adres en Vestigingsplaats
N.v.t.
Partners
Partners in deze samenwerking zijn Deurne, Asten, Provincie Noord-Brabant en Waterschap Aa en Maas, Staatsbosbeheer, ZLTO, BMF, werkgroep Behoud de Peel, TOP Brabant en de vereniging Brabants Particulier Grondbezit.
Overgedragen bevoegdheden
De bevoegdheden zijn vastgelegd in een bestuursovereenkomst. De provincie Noord-Brabant en Waterschap Aa en Maas vormen het bestuurlijk orgaan (bestuurscommissie) voor de uitvoering van de projecten. De overige partners vormen de integrale gebiedscommissie Peelvenen, die gevraagd en ongevraagd advies geeft aan de bestuurscommissie.
Algemene doelstellingen
Landinrichting is een strategisch groenproject in de Structuurschema Groene Ruimte. Hierbij wordt gewerkt aan een goed evenwicht tussen particuliere-, landbouw-, leefbaarheids-, natuur-, cultuurhistorische- en recreatiebelangen.
Bestuurlijke betrokkenheid
In oorsprong was dit een samenwerking in het kader van de uitvoering van de Landinrichtingswet zonder eigen rechtspersoonlijkheid. Het Peelvenengebied valt binnen de grenzen van de gemeenten Horst aan de Maas, Venray, Sevenum, Helden, Meijel, Nederweert, Deurne, Asten en Someren. Bestuurlijke verantwoordelijkheid lag bij de provincies Limburg en Noord-Brabant.
Limburg heeft ervoor gekozen om de landinrichtingscommissie op te heffen en de verantwoordelijkheden te leggen bij de regionale Limburgse uitvoeringscommissies. Brabant koos ervoor om voor haar grondgebied (Deurne, Asten en Someren) de landinrichtingscommissie in stand te laten en aan te wijzen als een zogenaamde “bestuurscommissie” onder rechtstreekse verantwoordelijkheid van Gedeputeerde Staten.
De bestuurlijke belangen zijn in 2016 gewijzigd. Op 22 juli 2016 is een nieuwe bestuursovereenkomst gesloten tussen de provincie Noord-Brabant en het Waterschap Aa en Maas. Deze beide partijen vormen het nieuw bestuurlijk orgaan voor de uitvoering van het project Peelvenen. De andere partijen die tot dan toe deel uitmaakten van de bestuurscommissie Peelvenen (Staatsbosbeheer, ZLTO, BMF, werkgroep Behoud de Peel, TOP Brabant, gemeente Deurne, gemeente Asten) hebben nu samen met Waterschap Aa en Maas zitting in de integrale gebiedscommissie Peelvenen. Deze commissie adviseert gevraagd en ongevraagd de bestuurscommissie Peelvenen. Wethouder M. Biemans neemt als bestuurlijk vertegenwoordiger van de gemeente deel aan deze integrale gebiedscommissie.Sturingsmomenten
De integrale gebiedscommissie waarin de gemeente Deurne bestuurlijk betrokken is, vergadert 4 keer jaar. Het doel is gevraagd en ongevraagd te adviseren. In de praktijk is de rol van de integrale gebiedscommissie reactief, er is geen sprake van een regierol. In de organisatie missen we daarvoor de sturing en de knowhow.
Financiën
De uitvoering vindt projectmatig plaats, door en met de diverse betrokkenen. De mate waarin een partner betrokken is, bepaalt de financieel projectmatige bijdrage. Voor de projecten waarin de gemeente Deurne participeert wordt verwezen naar de eigen begroting of raads- en commissiestukken.
Risico's
Per project wordt een projectmatige bijdrage afgesproken.
2019
2018
Eigen vermogen per 31-12
Vreemd vermogen per 31-12
Resultaat
Stichtingen en verenigingen
- Verbonden partij Stichting Administratiekantoor Dataland
Stichting Administratiekantoor Dataland
Adres en Vestigingsplaats
Noothoven van Goorstraat 11d, 2806 RA Gouda
Partners
Dataland is in 2001 opgericht. Als gemeentelijk samenwerkingsverband ontzorgen, ondersteunt en faciliteert Dataland gemeenten op het gebied van Geo , WOZ- en vastgoedinformatie, oftewel objectinformatie. In het bestuur van Dataland zijn gemeenten en de VNG vertegenwoordigd.
Overgedragen bevoegdheden
Dataland verzorgt de toegankelijkheid van gemeentelijk Vastgoed, Geo- en WOZ-informatie voor publieke en private afnemers in Nederland. Daarmee ontzorgt Dataland de gemeente Deurne.
Algemene doelstellingen
Dataland ontzorgt gemeenten door namens hen objectinformatie via de Vastgoedscanner toegankelijk te maken voor publieke en private afnemers. Daarnaast ontsluit Dataland via KNOOP objectgegevens uit de basisregistraties voor gemeenten, samenwerkingsverbanden en andere overheidsorganisatie.
Bestuurlijke betrokkenheid
Gemeente Deurne is als participant vertegenwoordigd in de certificaathouders vergadering. Er is verder geen vertegenwoordiging in het bestuur van Dataland.
Sturingsmomenten
De gemeente Deurne is certificaathouder bij Dataland. Jaarlijks komen de certificaathouders vergadering bij elkaar om het algemene beleid te bespreken en goedkeuring te verlenen aan voorgenomen besluiten van het bestuur. De deelnemende gemeenten leveren ook hun gegevens bij ons aan, maar zijn niet betrokken bij het beleid.
Financiën
Er is een eenmalig storting gedaan, de gemeente betaald geen jaarlijkse kosten. De waarde van de certificaten bedraagt per 31 december 2019 € 1.451.
De Gemeenten hebben een belang naar rato van inwonertal. Er zijn 155 certificaat houdende gemeenten. Ook de VNG is certificaathouder. De gemeente Den Haag heeft een belang van 4,1%.
Risico's
Het financieel risico is laag en beperkt zich tot het in certificaten geïnvesteerde bedrag. Het betreft een eenmalige storting. Er zijn geen jaarlijkse kosten aan deelname verbonden.
2019
2018
Eigen vermogen per 31-12
422.077
112.313
Vreemd vermogen per 31-12
476.952
463.084
Resultaat
309.764
- Verbonden partij Stichting Bureau Inkoop en Aanbestedingen Zuidoost-Brabant (BIZOB)
Stichting Bureau Inkoop en Aanbestedingen Zuidoost-Brabant (BIZOB)
Adres en Vestigingsplaats
Markt 1, 5688 ZL Oirschot
Partners
Gemeenten Asten, Bergeijk, Best, Bladel, Boxmeer, Cranendonck, Cuijk,Eersel, Gemert-Bakel, Geldrop-Mierlo, Grave, Haaren, Heeze-Leende, Laarbeek, Mill en Sint Hubert, Nuenen, Oirschot, Reusel- De Mierden, Sint Anthonis, Someren, Son en Breugel, Uden, Valkenswaard, Veldhoven, Vught en Waalre. Daarnaast Brainport Development, Gemeenschappelijke Regeling Samenwerking Kempengemeenten, Gemeenschappelijke Regeling Samenwerking A2 gemeenten, GGD Brabant Zuidoost , Omgevingsdienst Zuidoost Brabant, Omgevingsdienst Brabant Noord, Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost, Werkorganisatie Cuijk Grave Mill en Sint Hubert.
Overgedragen bevoegdheden
De gemeente draagt geen bevoegdheden over. Bizob correspondeert alleen over de inkoop- en aanbestedingstrajecten.
Algemene doelstellingen
Het doel van het inkoopbureau Bizob is om financiële, kwalitatieve en procesmatige inkoopvoordelen te behalen. Dit bereikt Bizob door professionele inkopers aan te stellen die voor de gemeente (regionale) inkoopprocedures uitvoeren. Deze organisatie levert ook juridische ondersteuning bij het opstellen en uitvoeren van het inkoopbeleid.
Bestuurlijke betrokkenheid
Deurne wordt momenteel niet rechtstreeks vertegenwoordigd in het bestuur van Bizob. Het is niet nodig dat de gemeente rechtstreeks bestuurlijk betrokken is. De gemeente Deurne vormt samen met de gemeenten Asten, Gemert-Bakel, Laarbeek en Someren het cluster “Peelgemeenten”. Dit is 1 van de 5 organisatieclusters waarin Bizob is ingedeeld. Uit elk van deze clusters zijn 2 leden in het bestuur benoemd.
Sturingsmomenten
Het bestuur van Bizob vergadert twee keer per jaar.
Financiën
In 2019 heeft de gemeente een capaciteit van 3 “Bizob-dagen” per week afgenomen. Bizob ontvangt van alle deelnemende organisatie middelen. Het te betalen bedrag is afhankelijk van de ingekochte capaciteit.
Risico's
Het samenwerken met Bizob beperkt risico’s omdat daarmee inkoopkennis in huis is. De aangesloten gemeenten zijn volgens de statuten aansprakelijk voor eventuele tekorten maar door de jaren heen is gebleken dat Bizob een stabiele organisatie is. Er zijn nog nooit tekorten ontstaan.
2019
2018
Eigen vermogen per 31-12
868.255
786.116
Vreemd vermogen per 31-12
956.732
604.831
Resultaat