Onderstaande tabel geeft het saldo van baten en lasten per taakveld weer ten opzichte van de laatst vastgestelde begroting.
x € 1.000 | Begroting voor wijziging | Begroting na wijziging | Rekening | Verschil |
Lasten | ||||
Grondexploitaties (niet-bedrijventerrein) | -5.238 | -6.250 | -3.304 | 2.946 |
Wonen en bouwen | -2.091 | -2.211 | -2.350 | -139 |
Totale Lasten | -7.329 | -8.461 | -5.654 | 2.807 |
Baten | ||||
Grondexploitaties (niet-bedrijventerrein) | 5.503 | 6.544 | 3.135 | -3.409 |
Wonen en bouwen | 1.044 | 1.044 | 1.119 | 75 |
Totale Baten | 6.547 | 7.588 | 4.254 | -3.334 |
Saldo van lasten en baten | -782 | -873 | -1.400 | -527 |
Toevoegingen aan reserves | -997 | -2.520 | -7.135 | -4.615 |
Onttrekkingen aan reserves | 5.110 | 9.234 | 4.123 | |
Totaal thema | -1.779 | 1.718 | 698 | -1.019 |
Meer inzet nodig | Nadeel |
De uitgaven voor de Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant (ODZOB) zijn hoger dan begroot. Diverse politieke gevoelig en complexe dossiers en de uitspraak op de PAS, zorgen ervoor dat er meer uren nodig zijn voor vergunningverlening. Deze zaken vragen meer afstemming en terugkoppeling dan reguliere zaken. Daarnaast zijn er veel meer klachten en meldingen en lopen er diverse grote handhavingszaken. |
Meer leges inkomsten | Voordeel |
Omdat de gemiddelde inkomsten van de kleine bouwaanvragen hoger zijn dan verwacht, zijn de legesinkomsten hoger. |